me hate...

Cauciucurile de iarnă obligatorii și o mostră de inteligență românească

12 Noiembrie 2010

Ministerul Transporturilor pregătește o ordonanță de urgență prin care sa introducă obligativitatea de a dota toate autovehiculele (și sub și peste 3.5 tone) cu anvelope de iarnă pe perioada sezonului rece. Datele avansate de minister pentru definirea sezonului rece sunt 1 noiembrie – 31 martie, iar obligativitatea se aplică numai celor care circulă în afara localităților. Deși ordonanță este încă în stadiul de proiect, și oricum va urma să se aplice numai dupa 1 noiembrie 2011, s-au găsit deja o mare turmă de “deștepți” (vezi comentariile de pe aici) care să interpreteze această inițiativă ca pe o nouă prostie sau ca pe o măsură menită a-i favoriza pe comercianții de anvelope.

Majoritate celor care-și dau cu părerea și critică măsura sunt “șoferii de oraș”, cei care ies pe drumurile naționale o dată pe lună sau mai rar, majoritatea bucureșteni sau din sudul țării, care au impresia că sunt cei mai buni cunoscători în domeniu. Lor li se pare că a-ți pregăti mașina pentru iarnă e un moft, pentru că și așa n-au mai fost prea mari zăpezi în ultimele ierni. Tot ei sunt cei care intra în panică la prima ninsoare și pe care-i gasești prin șanțuri zbierând după drumari să vină să-i scoată de acolo.

Există multe mituri legate de anvelopele de iarnă, mituri pe care toți inteligenții ăștia le dau ca motive pentru care nu are rost să dai banii pe ele:

1. anvelopele de iarnă sunt utile numai pentru a merge pe zăpadă. După capul lor, dacă se vede asfaltul atunci se poate circula cu orice. E adevărat că avelopele de iarna oferă tracțiune și frânare mai bună pe zăpadă  și gheață (ceea ce nu înseamnă că nu deraprează sau că fac minuni în cazul în care șoferul este prost), dar marele lor avantaj e că rămân suficient de moi la temperaturi sub 7 grade astfel încât oferă o aderență mult superioară celor de vară pe asfalt. Contrar opiniei multora, cauciucurile de iarnă sunt dezvoltate pentru a circula pe asfalt în condiții de temperatură scăzută și, ocazional, pe zăpadă.

2. anvelopele de iarnă sunt periculoase dacă temperatura de afară este mai mare (20 de grade sau peste). Nimic mai fals. Cauciucurile se comportă foarte bine și la 40 de grade, singurul dezavantaj este că se uzează mult mai repede în condiții de temperatură ridicată. În orice caz, un cauciuc de vară pe asfalt uscat la zero grade e mai puțin sigur decât unul de iarnă pe același asfalt uscat la 25, chiar 30 de grade.

3. e suficient să dotezi autoturismul cu anvelope de iarnă doar pe roțile motoare (pentru cele 4X2). E o greșeală frecventă pe care mulți o fac din motive financiare (de obicei asociate cu zgârcenia) și are ca rezultat faptul că strică echilibrul mașinii. În acest mod cresc performanțele pe accelerare în linie dreaptă, mașina dă impresia că este controlabilă, dar la curbe sau frânare diferența de aderență între față și spate poate duce ușor la dezechilibrarea ei (uneori poate fi mai rău decât dacă mașina ar fi rămas cu toate 4 cauciucurile de vară).

Ceea ce ar fi trebui mai bine clarificat în ordonanță este modul în care se constată contravențiile pentru a evita abuzurile poliției. Ar fi aberant ca la 1 noiembrie să avem toate echipajele în stradă, oprind pe toată lumea și aplicând amenzi pentru că mașina nu e echipată conform prevederilor legale. În orice caz, până la anul în toamnă mai este suficient timp pentru îmbunătățirea acestei ordonanțe care, în principiu, e binevenită.

Dacă România ar fi o țară civilizată și șoferii ar fi caracterizați de responsabilitate nici nu ar fi nevoie de asemenea măsuri legislative.

Articole similare

1 Comentariu

  • Reply sorin 16 Noiembrie 2010 at 9:25 pm

    Eu sunt unul din cei care folosesc cauciucurile de iarna. cu toate acestea, nu mi se pare firesc să fiu obligat să o fac. e decizia mea până la urmă, iar riscurile care decurg din neutilizarea lor mi le asum sau nu. Sunt numeroşi soferi care nu ies din zona urbană, insa se deplasază pe drumuri naşionale (fac 5-10 km naveta..). nu e firesc sa-i obligi la cauciucuri de iarnă.
    Pe de altă parte nu mi se pare firesc să mergi la munte cu cauciucuri linse, şi nici să rămân blocat la “mama zmeului” din cauza unui idiot care rămâne înzăpzit pt că nu are maşina echipată cu cauciucuri şi lanţuri.
    Din câte ştiu (nu sunt 100%sigur dar aşa ştiu), în Austria, ţară preponderent montană, cauciucuril de iarnă nu sunt obligatorii decât pe anumite sectoare de drum/drumuri. Cu toate acestea, dacă faci accident sau blochezi traficul, şi nu ai cauciucuri adecvate sezonlui, te poţi aştepta la nişte amenzi iense, plus plata costurilor de deszăpezire, plus altele.
    Asta mi s-ar părea o conduită normală.

  • Părerea ta